De Steenwijker IJsclub is aangesloten bij de 
Secretariaat: Vacant.
Tel.nr. Gerrit Vinke (Voorzitter): 0653918369. E-mail: secretaris@ijsclubsteenwijk.nl.
De ijsbaan is gelegen aan Het Verlaat 4 te Steenwijk. Tel.nr. ijsbaan: 06 38708608.
Notulen van de ledenvergadering op donderdagavond 27 november 2025 in café De Karre in Tuk.
Aanwezig waren de bestuursleden Gerrit Vinke, Theo van Rheenen, Rein Berger, Gerard Wink, Jan Groen, Bert Fransen en Harry Timmerman.
Aantal aanwezige leden was 8 en als speciale gast was mevrouw Sietske Snoeyer, schrijfster van het boek 100 jaar Steenwijker IJsvereniging, aanwezig.
- Opening : Gerrit heet allen hartelijk welkom en speciaal Mevr. Snoeyer.
- Notulen ledenvergadering 28 november 2024 : Bram Mooi vroeg hoe het nu met de situatie rond de quad is. Gerrit zegt dat er nog niets is veranderd en ook zo zal blijven, we blijven er gewoon gebruik van maken op de ijsbaan. Verder waren er geen op/aanmerkingen.
- Ingekomen stukken : Harry zegt dat er regelmatig stukken vanuit de KNSB via de mail binnen komen en verder mededelingen vanuit de gemeente voor alle verenigingen. Veel van deze berichten slaan niet op onze vereniging, mocht dit wel het geval zijn dan stuur ik het door naar de leden waarvan een mailadres bekend is.
3a. Gerrit vraagt aan mevr. Sietske Snoeyer om ons iets te vertellen over de voortgang van het schrijven van het boekje 100 jaar Steenwijker IJsclub. Haar verhaal komt er op neer dat er veel historisch materiaal voorhanden is en ze zit dus regelmatig in de archieven van het gemeentehuis te bladeren. Op dit moment zit ze in de periode 2010. Samen met Theo, penningmeester, zijn ze naar de drukker van het boekje geweest om nadere afspraken te maken.
- Financieel verslag van de penningmeester : Theo had de benodigde overzichten van de balans en exploitatie 2024/2025 uitgedeeld en gaf een nadere toelichting op de cijfers. Onze financiële situatie ziet er goed uit maar verwachten voor volgend jaar wel een paar grotere uitgaven zoals het vervangen van lampen en het 100 jarig bestaan. Bram Mooi gaf aan dat hij een begrotingsoverzicht voor de komende periode mist. Theo zegt toe om dit voor de volgende keer wel te doen. Het aantal leden is op dit moment 702.
- Verslag kascommissie : De kascommissie bestond dit jaar uit Lucas Sleurink en Egbert Kooij. Egbert gaf aan dat alles er weer goed uitzag en dat de steekproeven correct waren. Hij vroeg een applaus voor de penningmeester en stelde aan de leden voor om het bestuur decharge te verlenen en die gingen er mee akkoord. De komende kascommissie bestaat uit Egbert Kooij en Jaap Driezen en als reserve Bram Mooi.
- Bestuurssamenstelling : Gerrit meld dat het bestuurslid Henk Kuipers heeft aangegeven zich terug te trekken als bestuurslid omdat zijn werkzaamheden, achteraf gezien, toch problematisch waren voor zijn inzet en vaak niet aanwezig kon zijn. Gerrit was blij dat de bestuursleden Bert Fransen en Theo van Rheenen zich wel weer herkiesbaar hebben gesteld en vraagt de leden om goedkeuring. Het applaus gaf aan dat ze daar mee akkoord gingen. Daarna richtte Gerrit zich naar Harry die er na 12 jaar wel mee ging stoppen, er werd een kleine terugblik gegeven van zijn inzet en daarna kreeg hij een mooie bos bloemen, een cadeaubon en als verrassing een oorkonde met de mededeling van het erelidmaatschap.


- Rondvraag : Bram Mooi vroeg naar aanleiding van de inbraak/vernieling in het begin van dit jaar of er ook camera’s aanwezig zijn op de ijsbaan. Theo geeft aan dat er geen internet kabel bij de ijsbaan ligt en zodoende gebruik wordt gemaakt van nep camera’s maar ook die worden eerst kapot gemaakt voordat ze binnendringen. Sietske Snoeyer is er tijdens haar onderzoek achter gekomen dat de heer E. Edinga in het verleden zich ook veel voor de ijsclub heeft ingezet en komt met de suggestie om deze heer postuum het ere lidmaatschap toe te kennen. Bestuur en leden vinden dit een goed idee en gaan er mee akkoord en zal worden vermeld in het boekje 100 jaar Steenwijker IJsclub. Jaap Driezen zegt dat de fietsenzaak op Tuk geen schaatsen meer slijpt maar dat er in Steenwijk nog wel iemand is die een bordje bij huis heeft staan. Afgesproken wordt dat we dit gaan uitzoeken en op onze website gaan aangeven waar dit kan. Verder had Jaap nog een vraag over een eventuele Steenwijkerlandse schaatsmarathon. Hoe staat het bestuur hier in, wordt deze door ons georganiseerd zoals ook in het verleden of laten we die over aan de andere verenigingen. Wanneer de ijsdikte dit toelaat nemen wij het initiatief om dit te organiseren en zal het op de website vermeld worden. Theo zegt dat er vanuit de KNSB wordt aangedrongen aandacht te besteden aan het dragen van een helm tijden het schaatsen. In het bestuur zal verder worden besproken hoe hiermee kan worden omgegaan.
- Sluiting : om 21.15 uur sluit Gerrit de vergadering en bedankt een ieder voor zijn of haar inbreng en nodigt iedereen uit nog even na te genieten met een hapje en een drankje.
Secr. : secretaris@ijsclubsteenwijk.nl
Bij opening van de ijsbaan is ons telefoonnummer: 06-19609481
Openingstijden staan op : www.ijsclubsteenwijk.nl
INFORMATIE van de STEENWIJKER IJSCLUB
De Steenwijker IJsclub is een van de oudste verenigingen in Steenwijk. Ze is bijna 100 jaar oud. De ijsclub organiseert bij betrouwbaar ijs vele activiteiten. Zo veegt ze het ijs, zet veilige banen uit, verlicht de natuurijsbaan aan het Verlaat en organiseert activiteiten voor haar leden.
Wilt u ons steunen en lid worden?
Voor het uitvoeren van de activiteiten maken wij kosten. Óók moeten machines worden onderhouden en vervangen.
Wilt u ons in onze werkzaamheden ondersteunen dan kunt u lid worden van onze vereniging. Velen van u zijn dat al. Zoals bij meerdere verenigingen betalen de leden contributie, zo ook bij de Steenwijker IJsclub.
Inhoud lidmaatschap van de Steenwijker IJsclub:
- Als lid kunt u bij betrouwbaar ijs schaatsen op geveegde banen, schaatsen op de (verlichte) ijsbaan aan het Verlaat deelnemen aan georganiseerde toertochten.
- Het innen van het contributiegeld doen we middels automatische incasso.
- Het lidmaatschap bedraagt 6 euro per persoon of 12 euro voor het gehele gezin.
- Onze ledenadministratie/ledenlijst en de ledenkaart is het bewijs van lidmaatschap.
Begin december schrijven wij de contributie automatisch van uw rekening af - Als u lid wilt worden dan kan dat door dit schriftelijk of per e-mail kenbaar te maken bij ons secretariaat. U krijgt dan het inschrijfformulier toegestuurd.
Lidmaatschap beëindigen:
- Mocht u het lidmaatschap willen beëindigen dan kan dat door dit schriftelijk of per e-mail kenbaar te maken bij ons secretariaat.
Overige zaken
Bezoekt u ook eens de website www.ijsclubsteenwijk.nl. Ook zijn we te volgen via Twitter (@stwijsclub) en Facebook(facebook.com/ijsclubsteenwijk). De website en met name Twitter en Facebook geven actuele informatie over bijvoorbeeld de toestand van het ijs, wedstrijden, toertochten en andere ijsactiviteiten.
We zijn voortdurend op zoek naar vrijwilligers die ons willen helpen bij bijvoorbeeld het organiseren van een toertocht, het bemannen van stempel- en kaartverkoopposten en het regelen van het verkeer. Mocht u interesse hebben, neemt u dan contact met ons op.
Met vriendelijke groeten,
Het bestuur van de Steenwijker Ijsclub.
6 vragen over beginnen met schaatsen bij een vereniging
Met IJSTIJD! komen veel kinderen in aanraking met het schaatsen en de verenigingen bij hun in de buurt. Onder meer door het vervolgaanbod van de verenigingen kunnen kinderen eenvoudig een proefles volgen. Gedurende het seizoen worden er door kinderen vragen gesteld over lid worden bij de vereniging. Wij hebben diverse vragen op een rijtje gezet en daarbij een leuke promotievideo gemaakt. Een video die jullie als promotie ook kunnen inzetten bij bijvoorbeeld jullie scholen en achterban.
Schaatsen is toch alleen een leuk uitje?
Dat is het zeker, maar schaatsen is zoveel meer! Schaatsen is een sport. Bij de schaatsvereniging kun je zowel wedstrijden schaatsen als je schaatstechniek verbeteren. Onder leiding van gediplomeerde trainers ga je samen met leeftijdsgenoten het ijs op.
Kun je ook in de zomer schaatsen?
De 400 meter banen zijn zes maanden per jaar, van oktober tot en maart, open. Sommige ijshockeybanen zijn zelfs het hele jaar open. Veel verenigingen organiseren het hele jaar door activiteiten, zoals inline-skaten, bootcamp (droogtrainen) of wielrennen. Zo kun je het hele jaar door sporten.
Is schaatsen een individuele sport?
Nee, je kunt juist samen trainen! Daarnaast organiseren de meeste verenigingen veel activiteiten voor jeugdleden. Zo leer je samen beter schaatsen en kun je nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken.
Er is geen ijsbaan bij mij in de buurt. Hoe kan ik daar komen?
Er zijn 200 actieve schaatsverenigingen verspreid over heel Nederland. Grote kans dus dat er ook bij jou in de buurt eentje is. Verenigingen kunnen voor busvervoer van en naar de training zorgen of carpoolafspraken tussen ouders van jeugdleden initiëren. Hiermee wordt de drempel om te sporten verlaagd.
Wat kunnen mijn ouders tijdens de training doen?
Bij de meeste ijsbanen is een kantine aanwezig waar (warme) drankjes worden aangeboden. Een andere optie is het aanbieden van ouder-kindtrainingen door verenigingen, zodat ouders en kinderen tegelijkertijd op het ijs staan.
Moet ik zelf schaatsen aanschaffen?
Bij de ijsbanen en verenigingen kun je over het algemeen schaatsen huren. Naast het huren van schaatsen, komt het bij veel verenigingen voor dat ouders onderling schaatsen aan elkaar verkopen. Dit is een goedkoop en leuk alternatief.
Vrijwilligers gezocht voor de Kantine!!!
Iedereen weet wel dat een vereniging draait op vrijwilligers. Ook wij!! Zonder vrijwilligers kunnen wij niets! Gelukkig hebben wij al vele vrijwilligers die zich inzetten voor verschillende soorten hand en spandiensten. Hier zijn wij dan ook zeer blij mee.
Toch ………………… kunnen er nog meer bij!!!!
Wij zijn op zoek naar: Mensen die als vrijwilliger de kantine willen runnen op de tijden dat de baan geopend is.
Lijkt het je leuk om je als vrijwilligster/vrijwilliger in te zetten voor jou club?????
Schroom dan niet en laat het ons weten!
Aanmelden kan via het bestuur of via info@ijsclubsteenwijk.nl
Waar kan ik schaatsen?
Oproep.
Leden die op de hoogte willen blijven van nieuwe ontwikkelingen op schaatsgebied, die wij als vereniging van diverse instanties ontvangen, worden verzocht om via ons algemene mailadres, info@ijsclubsteenwijk.nl het mailadres door te geven zodat wij bepaalde mailberichten aan u door kunnen sturen. Ook onze website, www.ijsclubsteenwijk.nl kan ik bij u aanbevelen, hier vindt u alle nieuwe berichten betreffende onze ijsclub.
Het bestuur.

Hoe bereid je je voor op het schaatsseizoen om straks goed te kunnen schaatsen op natuurijs.
Wil je straks bij natuurijs een mooie toertocht rijden, dan is het verstandig de komende maanden op kunstijs te gaan oefenen, wellicht zelfs les te nemen. Bij schaatsers met een goede techniek ziet het er zo gemakkelijk uit, dat 'dansen' over het ijs. Sta je eenmaal zelf op de schaats, dan wordt snel duidelijk hoe complex de schaatsbeweging is. Want of je nu de easy-glider, noren, de klapschaats of de Zweedse klunschaats onderbindt, plotseling sta je op een ijzeren richeltje van pakweg 1,5 millimeter dik. En dat is even wennen. Logisch dat het wankel aanvoelt.
Je zult dat 'dansen' over het ijs alleen onder de knie krijgen als je de complexe schaatsbeweging stap voor stap leert. Dit moet zorgvuldig gebeuren, waarbij het plezier in het schaatsen het belangrijkst is en dus voorop moet staan.
Waar en bij wie leer je schaatsen?
Je bent het beste af bij de schaatsvereniging of schaatsschool op de dichtstbijzijnde kunstijsbaan. De jeugd in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar kan terecht bij het zogenaamde jeugdschaatsen of schoolschaatsen op veel ijsbanen. Als je ouder bent, kun je je aanmelden bij een ijsclub of les nemen bij een schaatsschool. Zowel ijsverenigingen als schaatsscholen hebben ervaren trainers en schaatsinstructeurs, die zijn opgeleid door de KNSB. Vaak wordt er een indeling gemaakt in beginners, middengroep en gevorderden.
Een cursus bestaat uit zeventien tot twintig lessen of uit twee periodes van acht, negen of tien lessen, uitgaand van één les per week. De ervaren trainers bouwen het lesprogramma op rond technische principes zoals recht op de schaatsen staan, de afzet, het rijden van een bocht en de juiste schaatszit. En zelfs valtechniek. Op die manier krijg je in korte tijd het schaatsen goed onder de knie. En hoe beter je gaat schaatsen, hoe lekkerder het voelt en hoe enthousiaster je zal worden.
Neem voor informatie over schaatslessen contact op met de dichtstbijzijnde kunstijsbaan bij je in de buurt.
Onderhoud schaatsen
Pak je de schaatsen gewoon uit de kast omdat je al schaatsen hebt, of ben je toe aan een nieuw paar, beide vragen aandacht. Heb je al schaatsen, laat dan bij de schaatsspecialist (onder andere te vinden op de kunstijsbanen) de ronding nakijken en je schaats slijpen. Schaats je in de winter regelmatig, dan is dat zeker handig. Maar ook als je weinig schaatst, heeft een schaatsijzer onderhoudt nodig.

Welke schaatsen moet ik kopen?
Voor elke schaatser is het een uitdaging om een schaats te vinden die goed bij je past, of je nou beginner bent of gevorderd. Kies je voor lage of hoge noren? Wanneer stap je over op klapschaatsen? Wat is het verschil tussen een Zweedse kluunschaats en een gewone schaats? En wat is de perfecte schaats voor beginners?
1. Easy Glider
De Easy Glider is de kunststof uitvoering van de klassieke houten onderbinders. De schaats is ideaal voor hele jonge kinderen om de basis van het schaatsen te leren, zoals glijden en slagen maken.
2. Combinoor
Voor volwassenen en wat oudere kinderen die beginnen met schaatsen wijst schaatskenner Rick van der Hoorn naar de combinoren. Dit zijn schaatsen met een stevige schoen en waarbij de ijzers laag bij de schoen zitten, waardoor je minder snel zwikt. Bij de Viking Unlimited (foto 1) is de schoen al iets lager waardoor je meer balans moet zoeken en ook meer bewegingsvrijheid hebt.
3. Lage Noor
Kinderen vanaf zeven tot negen jaar kunnen overstappen op de lage Noor, afhankelijk van het schaatsniveau van het kind. De lage Noor heeft een leren schoen en ijzers die dicht op de schoen staan, net als de combinoor. Het is een goede beginnersschoen, maar de schoen biedt minder stabiliteit dan de schoen bij de combinoren.
4. Hoge Noor
De hoge Noor heeft een leren schoen met daaronder ijzers die verder van de schoen af staan vergeleken met de lage Noor. Hierdoor is stabiliteit zoeken lastiger dan bij de lage Noor en ga je sneller zwikken met je enkels. Waar een aantal jaar geleden nog wel van lage naar hoge Noor werd overgestapt, ziet Van der Hoorn dat de schaatsers tegenwoordig de hoge Noor overslaan en de klapschaats proberen.
5. Klapschaats
Ben je beginnend schaatser, dan raadt Van der Hoorn aan om eerst te beginnen op vaste schaatsen voordat je overgaat op klapschaatsen.
Wanneer maak je de overstap naar klapschaatsen? Zodra kinderen op de lage Noor de stabiliteit hebben, dan is de overstap naar de klapschaats niet heel groot, vertelt Van der Hoorn. Als leidraad zou hij aanhouden dat je recht op de schaatsen moet staan, zodat je stabiliteit hebt en goed kan sturen. Als je nog erg naar binnen staat dan wordt bijvoorbeeld overstappen ook lastig. Ook voor klapschaatsen bestaan er tegenwoordig instapmodellen waarbij je niet meteen de hoofdprijs betaalt.
6. Custom schaatsschoen
De custom schaatsschoen is door bijna iedere topschaatser wel omarmd. Deze schaatsschoen wordt gemaakt aan de hand van een gipsen mal van je voeten, waardoor hij nagenoeg perfect nauwsluitend om je voet heen zit. Zowel bij de bekende merken als Viking als bij gespecialiseerde orthopedische schoenmakers als Groothuis, CustomFit en Rebel skate kun je custom schoenen laten maken.
7. Zweedse kluunschaats
Deze ‘langlaufschaats’ is vooral geschikt voor natuurijs om langere toertochten te rijden. Door de opgeslepen punt aan de voorkant rijd je makkelijker over slecht ijs en scheuren. Het scharnierpunt van de klapschaats zit vooraan de schoen, waardoor je minder snel voorover valt. Ook staat de schoen verder naar achteren op het ijzer dan bij de reguliere schaats, waardoor je gewicht meer achterop is en je ook makkelijker op het slechte ijs stuurt. Op de kunstijsbaan is deze schaats minder geschikt, omdat je door de hoge schoen en positie van het scharnier minder makkelijk de goede houding en slag vindt. Ook bochten zijn lastiger met de Zweedse kluunschaats.
Tot slot: Wil je zeker weten dat je straks schaatsen hebt die goed passen én die bij je niveau en ambities passen, ga dan langs bij de schaatswinkel voor persoonlijk advies.
Alles over schaatsen
Schaatsen op natuurijs
Gouden regels voor veilig schaatsen
Onze ambu-quad
Ons bestuurslid Gerard Wink heeft een prachtig stuk werk verricht. Tijdens de klussendag op de ijsbaan verraste hij ons met een ambu-kar. Hiermee kunnen wij schaatsslachtoffers vervoeren vanaf plaatsen die niet door een ambulance kunnen worden bereikt. Weer een stap voorwaarts voor de Steenwijker IJsclub.








